O maľovaní
O kreslení a maľovaní
Aj vy radi kreslíte, či maľujete? Kuknite pár postrehov, na čo sa sústrediť, aby Vaše dielka boli krajšie a vyzerali profesionálnejšie.
Obrázok vľavo som namaľovala v júni a nebolo to ono. Popravde väčšina mojich prác mi pripadala na podobnej úrovni. Rozhodla som sa, že sa pokúsim nájsť systém ako robiť ilustrácie lepšie a s väčšou ľahkosťou.
Druhý obrázok som namaľovala o 4 mesiace neskôr. A tu je pár postrehov, vďaka čomu vyzerá lepšie.
1. Technika je základ a treba mať v tom určitú istotu. Ja by som to ešte rozdelila na kresbu a maľbu (alebo vyfarbovanie). Mne zaujal akvarel, takže som si dohodla pár individuálnych so skúsenou akvarelistkou a ilustrátorkou Viki, pozrela som množstvo inštruktážnych videí a na túto tému sme diskutovali s Jankom, ktorý má skúsenosti z kurzov kaligrafie a robil nám do knihy ručné nadpisy.
2. Aby mal obrázok ľahkosť, treba robiť ľahké a plynuté ťahy ceruzkou, perom, či štetcom. (toto sa trénuje práve na kaligrafii) Ťažkopádne línie dokážu niekedy viac pokaziť ako nesprávne proporcie . Výborná vec je pred každým maľovaním robiť cvičenie na rovné čiary, vlnovky, kruhy, elipsy, špirály, striedanie tlaku štetca a podobne.
3. Vyfarbovať sa má zľahka, v prípade akvarelu po vrstvách a každú vrstvu akoby jedným šupom – to znamená veľmi sa v tom nedžabať , inak hrozí riziko škaredých šmúh a machľaníc. Pre pekný efekt je dôležitá správna hustota farby, správny štetec, a pri akvarelovej technike aj kvalita papiera.
4. Kresliť, či maľovať s väčšou ľahkosťou si vyžaduje aj dobrú vizuálnu pamäť. Určite si spomínate, ako sme sa v škole učili písať. Najskôr sme trénovali čiary a potom každé jedno písmenko zvlášť a nakoniec sme ich spájali do slov. Mne pri kresbe pomáhajú cvičné skice detailov.
5. Kvôli zlepšeniu jemnej motoriky a vizuálnej pamäte sa snažím kresliť pravidelne a pozorovať predmety kt. ma zaujímavú.
6. Pôvodne som si myslela, že ak má mať kresba(maľba) ľahkosť, treba ju urobiť rýchlo, bez zbytočného špekulovania. Táto teória sa mi až tak neosvedčila, výsledkom bol často akoby dočarbaný a chaoticky pôsobiaci obrázok. Teraz sa snažím pracovať bez náhlenia, viac sa sústrediť na línie ako o dokonalé napodobnenie a nechávam priestor aj náhode.
7. Najhorší nepriateľ je strach. Strach, že niečo pokazím, strach že mačka sa nebude podobať na mačku, strach že moja tvorba sa nebude nikomu páčiť. U mňa to v praxi často vyzerá tak, že skica na šmiráku je lepšia ako náčrt na správnom podklade. Takže úplný základ je odosobniť sa od strachu, ale to je už iná kapitola a keď máte na to návod, sem s ním .
Teší ma, ak ste sa dočítali až sem a snáď som Vám trošku pomohla. V budúcom roku by sme spolu s Jankom chceli urobiť nejaké on-line praktické cvičenia zamerané na zlepšenie kresby či vycibrenie krasopisu a kaligrafie a ja možno aj nejaké workshopy naživo v Košiciach. Ak Vás zaujíma, môžete mi napísať (eva8030@mail.com) čas a deň v týždni, ktorý by Vám vyhovoval a čo Vám pri kreslení či písaní robí najväčšie problémy, či ako sa Vám darí zlepšovať.